آموزش سئو

در آموزش سئو ابتدا به معرفی سئو خواهیم پرداخت.

سئو در واقع بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو، فرآیندی بازاریاب مآبانه برای افزایش نمایش مطالب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل است.

این کار به منظور به دست آوردن حجم بازدید بیشتر برای یک وب سایت انجام می‌شود.

در مبحث آموزش سئو سعی میکنیم بطور کامل به موضوع "سئو چیست؟ و سئو داخلی و خارجی" بپردازیم.

توجه شما را به این مهم جلب می‌کنیم که اگر می‌خواهید سایت موفقی داشته باشید حتماً این بخش را مطالعه کنید.

هر زمان که شما میخواهید کلمه ای را جستجو کنید، آن را در نوار جستجو وارد کرده و بر روی دکمه search کلیک می‌کنید،و با نتایجی روبرو خواهید شد.

معمولاً سایت هایی که در صفحه اول جستجو هستند مشاهده می‌کنید و کم‌تر پیش می‌آید که به صفحات بعدی در گوگل بروید. اما این سایت ها چگونه به صدر جدول رسیده اند و از بقیه سبقت گرفته اند؟

سایت های مذکور دارای Rank بهتری نسبت به بقیه هستند و این Rank با استفاده از تکنیک‌های اصولی به دست آمده است که به آن (Search Engine Optimization (SEO یا بهینه سازی موتور جستجو یا همان سئو می‌گویند.

سئو چیست؟

سئو روشی است که به موتورهای جستجو برای یافتن و Rank دادن به سایت شما از بین میلیون‌ ها سایت دیگر کمک می‌کند و ترافیک بیشتری را برای سایت شما به ارمغان می‌آورد.

گوگل چگونه سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند؟

گوگل از ربات هایی که عنکبوت نامیده می‌شوند، جهت اسکن و فهرست صفحات وب، فایل های PDF، فایل های تصویری و … استفاده می‌کند.

هر صفحه وب توسط برنامه هایی به نام الگوریتم ها ارزیابی می‌شود و تعیین می‌کند آیا این فایل یا محتوای صفحه منحصربه فرد است یا خیر.

اگر این محتوا یکتا باشد، در فهرست نتایج گوگل قرار می‌گیرد.

به همین دلیل است که می گویند “محتوا پادشاه است”. از این رو در مبحث آموزش سئو محتوا بسیار مهم است.

فاکتورهای رتبه بندی گوگل

الگوریتم هایی که موتورهای جستجو از جمله Google استفاده می‌کنند، بسیار پیچیده است.

این الگوریتم ها سالانه بین ۵۰۰ الی ۶۰۰ بار بروزرسانی می‌شوند تا بتوانند جلوی دست کاری جعلی نتایج را بگیرند.

در اینجا ما فاکتورهای مهم آموزش سئو که بر عملکرد یک سایت در SERPS تأثیر می‌گذارد را ارائه می‌کنیم.

دو عامل مهم و تأثیرگذار روی سئو وجود دارد که گوگل به آنها توجه می‌کند: 1. سئو داخلی (On-Page Seo) و 2. سئو خارجی (Off-Page Seo).

برای اینکه مفهوم سئو را بهتر بدانیم و یک سایت در نتایج گوگل رتبه بهتری را کسب کند بیش از ۲۰۰ فاکتور را نیاز دارد. در اینجا ما به مهم‌ترین عوامل آنها اشاره می‌کنیم.

سئو داخلی

منظور از سئو داخلی، بهبود طراحی، کدنویسی تمیز، عملکرد ساده سایت و از همه مهم تر محتوای مناسب است. در زیر به برخی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو داخلی می پردازیم.

کلمات کلیدی در سئو داخلی

کلمات کلیدی اولین چیزی است که شما حتی قبل از شروع فعالیت سایت خود باید بدانید.

هنگامی‌ که کلمه کلیدی را انتخاب کردید، می‌توانید به راحتی از آن در عنوان و محتوا در سایت خود استفاده کنید.

شما باید با توجه به کلمات کلیدی، مطالب خود را بنویسید و عنوان‌ها را ایجاد کنید;

بنابراین، کلمات کلیدی اولین چیزی است که شما از مرحله اولیه در مبحث سئو چیست؟ و توسعه سایت خود باید بشناسید.

محتوا

برای هر سایت محتوا همیشه "پادشاه" است و شما باید از محتوای با کیفیت بالا و منحصربه فرد در سایت خود استفاده کنید.

اگر محتوای شما بسیار جذاب باشد، شانس بیشتری دارد که سایت شما را در موقعیت اول در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل نمایش دهد.

مطمئن شوید که از محتوای با کیفیت بالا و واقعی در سایت خود استفاده می‌کنید.

بهترین کلمات کلیدی خود را به طرز عاقلانه در محتوای خود قرار دهید و ارتباط کلمات کلیدی در سایت را بهبود ببخشید.

عناوین صفحه

عناوین صفحه از دیدگاه موتورهای جستجو و کاربران بسیار مهم هستند.

عنوان مربوطه باعث می‌شود که موتورهای جستجوگر و بازدیدکنندگان درک کنند که چه نوع اطلاعاتی در صفحه وب شما وجود دارد.

همیشه از کلمات کلیدی مرتبط برای ایجاد یک صفحه وب جذاب استفاده کنید.

توضیحات متا

توضیحات متا نیز عامل مهمی است و متن توضیح به عنوان یک محتوای مهم و تبلیغاتی عمل می‌کند تا کاربران درک کنند که چه اطلاعاتی در صفحه شما وجود دارد.

بعد از اینکه موضوع شما نمایش داده شد این سومین چیزی است که گوگل در نتایج نمایش می‌دهد.

مطمئن شوید که یک توضیح تعاملی با استفاده از کلمات کلیدی بالقوه و CTA ایجاد کنید.

این به بازدیدکنندگان شما کمک می‌کند تا به راحتی شما را پیدا کنند.

متاتگ در آموزش سئو

برچسب های متا

برچسب های متا، کدهای HTML هستند که برای هر سایتی بسیار مهم است تا آن را کارآمدتر کند.

متاتگ ها به گوگل کمک می‌کنند تا درک بهتری از سایت شما داشته باشد تا شما را در نتایج گوگل در جایگاه بهتری قرار دهند.

در بخش آموزش سئو برخی از متاتگ های محبوب SEO عبارت‌اند از:

  1. توضیحات
  2. کلمات کلیدی
  3. Robots
  4. نویسنده
  5. زبان و مکان سایت
  6. تأیید سایت

و بسیاری دیگر …

ساختار URL

URL ها آدرس صفحات شما هستند. همیشه URL های کاربرپسند ایجاد کنید تا برای کاربران و موتورهای جستجو قابل‌ درک باشد.

URLهایی که به‌خوبی نوشته‌ شده باشند توسط گوگل قدردانی شده و در رتبه‌بندی، رتبه بهتری را دریافت می‌کنند;

بنابراین، سعی کنید به‌ جای استفاده از شماره‌ ها و نمادها در URL ها، از کلمات کلیدی خود استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از خط زیر (_) و یا خط تیره (-) برای جدا کردن کلمات در URL خود استفاده کنید.

سرتیترها

سرتیترها یک بخش مفید از یک سایت هستند. از سرتیترها با دقت استفاده کنید تا سایت خود را به شیوه ای مناسب توضیح دهید.

از کلمات کلیدی خود در سرتیترها استفاده کنید و سعی کنید سلسله‌ مراتب تگ‌ های سرتیتر را دنبال کنید.

از برچسب‌ های H1 و H2 بیش‌ از حد در سلسله‌ مراتب خود استفاده نکنید.

در هر صفحه فقط یکبار از H1 و ۲ یا ۳ بار از H2 استفاده کنید.

معمولاً عنوان مقالات و صفحات سایت تگ H1 هستند و شما نیازی به تعریف مجدد آنها ندارید.

سرتیترها برای جلب‌ توجه کاربر عالی هستند و گوگل نیز به برچسب‌ های سرتیتر (H1 تا H6) بسیار توجه می‌کند.

بهینه‌سازی تصویر

برای نمایش محصولات و خدمات خود و برای ایجاد تعامل با خوانندگان و بازدیدکنندگان، از تصاویر جذاب استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که از تصاویر مربوطه با اندازه و نام مناسب استفاده کنید.

فراموش نکنید که از یک برچسب مناسب و متن زیر برای تصویر خود استفاده کنید،

برچسب‌ های ALT مهم‌ ترین عامل سئو برای بهینه‌ سازی تصویر هستند.

تغییر مسیر (Redirect)

انواع مختلفی از کدهای تغییر مسیر در سئو داخلی وجود دارد و شما می‌ توانید آنها را به‌ طور مؤثر برای افزایش نمره سئو در سایت خود استفاده کنید.

شما نیاز دارید که صفحات 105، 307، 501 را تغییر مسیر دهید.

بدترین صفحه در میان این صفحات 501 است که بسیار تأثیر منفی رو سایت شما می‌گذارد، پس سعی کنید حتماً این صفحات را ریدایرکت کنید.

سرعت سایت

سرعت سایت یک عامل مهم است که می‌ تواند عملکرد سئو را تحت تأثیر قرار دهد.

بسیار طبیعی است که هیچ‌ کس دوست ندارد از سایت هایی که سرعت بارگذاری بسیار کندی دارند، بازدید کند.

همه ترجیح می‌ دهند از سایت‌ هایی که بارگذاری سریعی دارند، بازدید کنند;

بنابراین، مطمئن شوید که زمان بارگذاری سایت شما بهینه‌ سازی شده است و سعی کنید آن را کمتر از 5 ثانیه نگه‌دارید.

امنیت HTTPS

گوگل در تلاش برای ایجاد یک تجربه وبگردی امن و مطمئن برای کاربران خود است;

به همین دلیل وبمسترها را برای تأمین امنیت سایت های خود تحت‌ فشار قرار داده است.

تجربه‌ وبگردی ایمن برای موتور جستجوی گوگل بسیار اهمیت دارد.

به همین دلیل سایت‌ هایی که دارای امنیت بیشتری هستند بالاتر از بقیه سایت‌ ها نمایش می‌دهد.

سعی کنید از گواهینامه SSL در سایت خود استفاده کنید تا هم اطمینان کاربر و هم اطمینان گوگل را جلب کنید.

طراحی واکنشگرا

بیش از ۶۰٪ از تمام جستجوهایی که در گوگل انجام می‌ شود با استفاده از دستگاه تلفن همراه انجام می‌شود.

گوگل در تلاش است تا بهترین تجربه جستجوی ممکن را ایجاد کند; بنابراین، اولویت را به سایت هایی که با موبایل سازگار هستند، می‌ دهد.

در واقع سایت هایی که واکنش گرا نیستند در جستجوی با موبایل، به‌ صورت کامل نادیده گرفته می‌شوند.

نام دامنه

سعی کنید در نام دامنه خود از کلمه کلیدی کسب‌ و کار خود استفاده کنید.

البته این‌یک امر ضروری نیست ولی می‌ تواند یک امتیاز مثبت برای شما باشد.

لینک سازی

لینک سازی یکی از مهم ترین بخش های سئو داخلی است.

شما باید در صفحات خود از لینک سازی استفاده کنید.

به این صورت که شما باید به دیگر نوشته ها یا صفحات سایت خودتان لینک دهید. به این لینک سازی داخلی می گویند.

البته باید توجه کنید استفاده بیش‌ از حد از لینک سازی داخلی ممکن است باعث شود گوگل سایت شما را اسپم کند.

نوع دیگر لینک سازی، لینک سازی خارجی است;

به این معنی که شما باید در نوشته های خودتان به سایت هایی که مطالب را از آنجا دریافت کرده‌اید، لینک دهید;

و یا به سایت هایی که در زمینه کسب‌ و کار شما فعالیت می کنند و رتبه خوبی دارند، لینک بدهید.

در اینجا هم دقت کنید که بیش‌ از حد لینک ندهید.

در بخش آموزش سئو ما تنها به بررسی سئو داخلی پرداختیم انشاالله در مباحث بعدی سئو خارجی را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

/ 0 نظر / 26 بازدید